Taak 7: online reputatiescan van je bedrijf of event

Case

Online reputatiescan van event of bedrijf gebruik makend van gratis social media monitoring tools.
 

Teamopdracht (individueel werken is ook toegestaan)

  • De *EPM'ers kunnen voor deze opdracht in het team - zoals samengesteld voor Praktijkproject 3 - werken.

    (*voor de EPM'ers die het olod Praktijkproject 3 niet volgen, gelden voor deze opdracht dezelfde richtlijnen als voor MAS, zie hieronder)
     
  • De MAS'ers mogen voor deze opdracht ook in team werken. De teams zijn vrij te kiezen. Maximaal 3 groepsleden. Wie verkiest om individueel te werken voor deze opdracht, mag dat uiteraard ook.
     

Aandacht!

  • Noteer, bij de uitwerking van deze taak, het team waarvan je deel uitmaakt.
    (tenzij je de taak individueel maakt).
     
  • Neem de tijd om deze taak goed te bekijken. Zie 1 Evaluatie voor de quotering van deze taak.


Geïntegreerde opdracht voor EPM, niet-geïntegreerd voor MAS

  • Voor de *EPM'ers in de groep is deze opdracht een geïntegreerde opdracht gelinkt aan Praktijkproject 3. Dat betekent concreet dat je je eigen event aan een monitoring zal onderwerpen. Sommige events zijn reeds afgelopen, andere events moeten nog starten. Dat betekent dat sommige teams een post-monitoring (ná het event) zullen doen, andere teams een pré-monitoring (vóór het event). Dit hoeft op zich geen probleem te zijn. Alle berichtgeving rond het event (zowel vóór, tijdens als ná het event) is relevant voor deze opdracht. Er is wel een verschil, in die zin dat de groepen die nog 'in blijde verwachting' zijn van het event, eventueel hun communicatie nog kunnen bijsturen op basis van de resultaten van deze monitoring. 

    (*voor de EPM'ers die het olod Praktijkproject 3 niet volgen, gelden voor deze opdracht dezelfde richtlijnen als voor MAS, zie hieronder)

 

  • Voor de MAS'ers geldt deze opdracht als een 'gewone' (= niet geïntegreerd met een ander olod) maar daarom niet minder belangrijke opdracht. De MAS'ers hebben de keuze om voor deze opdracht een bedrijf of event (naar eigen voorkeur) te monitoren. Maak van de gelegenheid gebruik om een bedrijf of een event te kiezen dat je (groep) zeer sterk aanspreekt. Misschien ben je in het kader van een ander opleidingsonderdeel in contact gekomen met een boeiend bedrijf of event. Of voor de cursisten afstandsleren die reeds aan het werk zijn. Wellicht ben je heel sterk geïnteresseerd in de 'internetreputatie' van je bedrijf of van een bedrijfsevent. Aarzel dan zeker niet om dit bedrijf of event aan een online reputatiescan te onderwerpen.

 

In te zetten (gratis) social media monitoring tools

Voor het uitvoeren van deze opdracht zal je ten volle gebruik kunnen maken van social media monitoring tools. Om je op weg te zetten vind je hieronder een lijst van tools die je zeker kan gebruiken voor deze opdracht. Je vindt er ook een indicatie (zie kruisjes in de kolommen) van de 'specifieke sterktes' van de tool in relatie tot de onderdelen van je reputatiescan.
 

Specifieke 'sterktes' tool Sentimentanalyse Doelgroepcheck Trefwoordanalyse
Twitter Advanced Search X X via hashtags (#)
SocialMention X X X
Topsy   X (ook influencers)  
Google Alerts   X  
Google Advanced Blog Search   X  
twazzup   X via hashtags (#)
backtweets   X  
twitterfall   X  
Icerocket   X  
Addict-o-matic   X  
Socialmediacheck   X X


Wie verder wilt gaan dan dit lijstje tools kan terecht op pagina: 10 Nog meer tools.

Of je kan een trial-versie proberen van de tool van onze Gentse collega's van Engagor.


Structuur van je online reputatiescan

De structuur van het rapport (=Word-document) dat je zal maken, dient er als volgt uit te zien.


A. Sentimentanalyse

Welk sentiment leeft er m.b.t. je event of bedrijf?
  • Verzamel in je rapport alle mogelijke statistieken/info in relatie tot verhouding (%) vermeldingen: positief - neutraal - negatief? 
     
  • Interpretatie van het resultaat: globaal genomen? Wat springt er uit in positieve / negatieve zin?
     
  • Wat leer je hieruit? Indien je event nog lopende is: welke actiepunten kan je ondernemen om negatief sentiment om te buigen (=webcare; welke reacties kan je als organisator geven op negatieve berichtgeving)? Indien event voorbij: wat zou je - gegeven deze resultaten - ondernemen indien heruitgave van event?


B. Doelgroepcheck

Hoe actief en waar begeeft je doelgroep (event / bedrijf) zich op sociale media?
  • Verzamel alle mogelijke vermeldingen (= mentions) op de diverse sociale media. Waar wordt er over je event gesproken en door wie?
    Maak je rapport visueel aantrekkelijk door gedeelde foto's of schermafdrukken van gedeelde video's op te nemen.
     
  • Interpretatie van het resultaat: globaal genomen? Bereik je de gewenste doelgroep? Wie mis je? Wie is het meest actief in je doelgroep (eventuele ''ambassadeurs' van je event)? Welke influencers bereik je? (iemand wordt als 'influencer' gezien wanneer hij of zij een bovengemiddelde invloed heeft op het gedrag van anderen; dit kan gaan om invloedrijke bloggers, organisaties, vakexperten, ...)
     
  • Wat leer je hieruit? Indien event nog lopende is: welke actiepunten kan je ondernemen om je gewenste doelgroep te bereiken? Indien event voorbij: wat zou je  - gegeven deze resultaten - ondernemen indien heruitgave van event?
     

C. Trefwoordanalyse

Wat zijn de meest gebruikte woorden in social media berichten m.b.t. je event / bedrijf?
  • Verzamel alle mogelijke info in relatie tot gebruikte trefwoorden in social media berichten m.b.t. je event.
     
  • Interpretatie van het resultaat: globaal genomen? Zijn dit trefwoorden die je zou verwachten in relatie tot je event? Mis je bepaalde trefwoorden die je event een 'meer gewenste' positionering zouden geven? 
     
  • Wat leer je hieruit? Indien event nog lopende is: welke actiepunten kan je ondernemen om trefwoorden/positionering van je event of bedrijf bij te stellen? Indien event voorbij: wat zou je - gegeven deze resultaten - ondernemen indien heruitgave van event?

 

D. Aanvullende informatie m.b.t. online aanwezigheid / reputatie

  • Indien je weinig tot geen berichten op sociale media terugvindt omtrent je bedrijf of event, kan je overwegen om informatie op te sporen over je bedrijfstak, concurrenten, acties, producten, klantengroepen, ... die relatie houden met je bedrijvigheid.
     
  • Specifieke informatie zoals:
    • pieken in de berichtgeving rond je event / bedrijf  (grafiek van aantal berichten over de tijd heen gespreid)
    • geografische spreiding van je berichten (gebruik bvb. eens deze gratis monitoring tool: https://trendsmap.com/)
    • heel speciale vermeldingen (bv. internationale vermeldingen die je helemaal niet verwacht had, ...)
    • belangrijke info die je zeker moet meenemen in relatie tot heruitgaves van het evenement (bvb. nieuwe trends, regelgeving,
    • ...
    • wees alert bij het verzamelen van je informatie (zoals verkregen naar aanleiding van het gebruik van de diverse social media monitoring tools) en vul verder aan met relevante informatie die niet terug te vinden is onder deel A, B of C.


E. Samenvattend

  • Beknopte toelichting bij wat voorligt, structuur rapport en werkwijze.
  • Samenvatting van je conclusies uit A, B, C en D:
    • Wat heb je geleerd over je aanwezigheid op internet en sociale media?
    • Hoe staat het met je online reputatie?
    • Welke lessen kan je daaraan koppelen voor de toekomst?
       

Uitwerking

  • In afzonderlijk Word-document.


Bewijsvoering

  • Maak een webpagina 'Taak 7: online reputatiescan' en sluit hier je Word-document in.

    Maak een schermafdruk van je titelblad van je Word-document. Deze schermafdruk als afbeelding invoegen in je webpagina. En vervolgens je Word-document linken aan de afbeelding.

    Je hoeft dus in geen geval een afgedrukte versie van je Word-document te bezorgen! (duurzaamheid!!!)


Begrote werklast

  • naar schatting: 10 uur
    (--> gebruik social media monitoring tools + uitwerking online reputatiescan + integreren in website)