Taak 6: Analyse webcare door bedrijven (via Twitter)
Case
Analyse webcare door bedrijven via sociale media (in casu: Twitter)
Teamopdracht
- Voor de MAS'ers is deze taak af te werken in groepjes van twee. Dit is een praktische richtlijn om de organisatie van de mondelinge bespreking van deze taak in het olod Bedrijfscommunicatie Frans2 vlot te laten verlopen.
- EPM'ers kunnen de keuze maken om deze taak individueel of in groepjes van 2 af te werken.
Aandacht!
- Noteer, bij de uitwerking van deze taak, het team waarvan je deel uitmaakt.
(tenzij je de taak individueel maakt).
- Neem de tijd om deze taak goed te bekijken. Zie 1 Evaluatie voor de quotering van deze taak.
Geïntegreerde opdracht voor MAS, niet-geïntegreerd voor EPM
- Voor de *MAS'ers in de groep is deze opdracht een geïntegreerde opdracht gelinkt aan het olod Bedrijfscommunicatie Frans2. Concreet betekent dit dat er voor deze taak dient gezocht te worden naar Franstalige voorbeelden van webcare. De bespreking van de opdracht (analyse van de webcare acties van het bedrijf) gebeurt in het olod Bedrijfscommunicatie Frans 2.
(*voor de MAS'ers die het olod Bedrijfscommunicatie Frans2 niet volgen, gelden voor deze taak dezelfde richtlijnen als voor EPM, zie hieronder)
- Voor de *EPM'ers geldt deze opdracht als een 'gewone' (= niet geïntegreerd met een ander olod) maar daarom niet minder belangrijke opdracht. De EPM'ers kunnen voor deze opdracht werken rond Nederlandstalige voorbeelden van webcare.
Vraagstelling
- Gebruik Twitter Advanced Search om op zoek te gaan naar voorbeelden van webcare door bedrijven via Twitter.
- Meer concreet.
Zoek in totaal tien voorbeelden van reacties van bedrijven op volgende soorten van berichten op Twitter:
- uitlating afkomstig van iemand die ontevreden is over de organisatie, het product of dienstverlening
(3 voorbeelden) - informatieve vraag over organisatie, product of dienstverlening (2 voorbeelden)
- een beledigend bedoeld bericht (1 voorbeeld)
- een grap of satire (1 voorbeeld)
- onwaarheid of onjuist gerucht (1 voorbeeld)
- (deels) postief bericht qua inhoud en toonzetting (1 voorbeeld)
- uitlating afkomstig van iemand die enthousiast is over de organisatie, het product of dienstverlening
(1 voorbeeld)
- Analyseer de reactie van het bedrijf in elk van de tien voorbeelden:
- beschrijf hoe het bedrijf reageert op de situatie
- hoe kijk jij aan tegen deze reactie? OK of niet OK?
- indien niet OK, hoe zou jij het beter aanpakken? beschrijf...
- Tip: maak bij je analyse handig gebruik van reactieschema op pagina: 7 Reactiemogelijkheden.
- Om je op weg te zetten met het vinden van dit soort van conversaties op Twitter, geef ik hieronder een aantal voorbeelden van bedrijven die actief bezig zijn met webcare via Twitter. Dit is louter ter inspiratie bedoeld. Je hoeft niet noodzakelijk uit deze lijst van bedrijven te putten:
MAS: (Franstalige voorbeelden)
EPM (Nederlandstalige voorbeelden)
Uitwerking
- In afzonderlijk Word-document uit te werken.
- Om elk van de 10 gevonden voorbeelden in beeld te brengen mag je werken met schermafbeeldingen.
Zie het voorbeeld hieronder:
- Onder elk van de 10 voorbeelden kan je vervolgens je analyse neerschrijven.
Bewijsvoering
- Maak een webpagina 'Taak 6: Analyse webcare door bedrijven' en sluit hier je Word-document in.
Maak een schermafdruk van je titelblad van je Word-document. Deze schermafdruk als afbeelding invoegen in je webpagina. En vervolgens je Word-document linken aan de afbeelding.
Je hoeft dus in geen geval een afgedrukte versie van je Word-document te bezorgen! (duurzaamheid!!!)
Begrote werklast
- naar schatting: 5 uur
(--> zoeken voorbeelden + uitwerking analyse + integreren in website)