Sterke relaties beginnen bij een goede (online) reputatie
Online reputatie management wordt voor merken en organisaties steeds belangrijker
om de activiteiten in sociale media goed te begeleiden.
In dit interview spreekt Victor van Tol,
algemeen directeur van Teezir BV (Nederlands technologiebedrijf)
over online reputatie management.
Bron: whorulesnl
Iedereen is tegenwoordig met het internet verbonden. En iedereen maakt heel intensief gebruik van de informatie die online te vinden is. Daarom is het voor jezelf en voor je bedrijf, zaak of kantoor heel belangrijk om een goede online reputatie te hebben. Wat is een online reputatie en hoe krijg je een heel goede reputatie op het internet?
Wat is een online reputatie?
De online reputatie is het beeld dat op het internet terug te vinden is van jezelf, je bedrijf, winkel, handelszaak of kantoor. Let wel, dat is niet alleen wat jezelf, bvb. via internet of Facebook, in jouw naam op het internet zet. Maar ook de reacties van andere mensen, foto's en artikels die over jou verschijnen, producten die je via veilingsites te koop stelt, ... bepalen voor een belangrijk deel mee hoe jouw online reputatie er uitziet. Je eigen online reputatie of imago is dus opgebouwd door zaken die jezelf online plaatst plus door hetgeen anderen over jou op het internet delen.
Waarom is een online reputatie zo belangrijk?
Vroeger bouwde men aan een reputatie door geduldig verder te werken, zich onder de mensen te begeven en door mee te doen met organisaties die veel mensen aantrokken. Typische voorbeelden van het tijdperk bC (before Computer) zijn: na jaren werken een grote klantenkring uitbouwen die reclame maken voor jou netwerken via lidmaatschappen bij bvb. Unizo, vakorganisaties, Rotary, ... of deelnemen aan beurzen, lokale goeddoelacties, ... waardoor andere mensen een positief beeld van jou en je zaak kregen.
Dat is tegenwoordig niet anders. Alleen gebeuren al deze dingen nu via het internet. En let op! Wat daar over jou is verschenen, blijft heel, heel lang bewaard en vindbaar voor de mensen. Daarom is het zo enorm belangrijk om een goede online reputatie op te bouwen. Een paar cijfers:
- Bijna 50 % van de mensen googelt eerst vooraf een kandidaat vooraleer ze iemand aanwerven. Dat is eigenlijk gigantisch belangrijk. Voornamelijk ook omdat iedereen het internet als een 'neutrale' bron voor informatie beschouwt.
- Voor mensen of zaken die met een nieuw bedrijf of leverancier in zee willen gaan, zoekt tegenwoordig meer dan 80 % eerst op het internet naar informatie over de toekomstige partner.
- Meer dan 80 % van de mensen gebruikt zoekmachines om informatie op het internet te zoeken. Daarmee zijn de gerichte opzoekingen, bvb. door rechtstreeks een webadres in te typen, bijna verwaarloosbaar voor internet opzoekingen.
- Naar blijkt, is in bedrijven in bijna 10 % van de gevallen reeds iemand ontslagen omdat er negatieve berichten of wangedrag merkbaar was op facebook of andere sociale netwerksites. Wat overduidelijk bewijst hoe belangrijk een online reputatie wel is.
Hoe kan je je online reputatie verbeteren?
De online reputatie bestaat dus uit twee componenten: alles wat jezelf op het internet zet over je eigen persoon, je bedrijf, winkel, handelszaak of kantoor en alles wat anderen over jou online plaatsen. Wat jezelf online plaatst, daar heb je volledige controle over. Voor het tweede luik gaat dat wel iets moelijker. Wat kun je nu best doen om je online reputatie te verbeteren?
- Eerst en vooral moet je er voor zorgen dat je eigen persoon, bedrijf of zaak professioneel op internet getoond wordt. Dat kan best door je website te laten maken door een ervaren webbouwer die zowel kaas gegeten heeft van lay-out als van technisch webdesign. Een goede website somt niet alleen je producten en diensten op maar geeft ook de sfeer en imago van jebedrijf weer.
- Denk vooraf even na over het beeld dat je over jezelf wilt verspreiden. Zorg er vervolgens voor dat de berichten die je op sociale netwerksites zoals facebook plaatst, aan dit beeld beantwoorden.
- Google regelmatig zelf je eigen naam of de naam van je bedrijf. Kijk wat er verschijnt en verbeter de informatie van je eigen website, online shop of sociaal profiel.
- Reageer op schadelijke imagoberichten door zelf positieve reacties te plaatsen bij berichten op Facebook, recht op antwoorden te versturen aan kranten, een positievere formulering van een bericht voor te stellen aan verenigingen, groepen, enz.
- Heel belangrijk! Denk er altijd aan om nooit echt persoonlijke zaken op het internet te delen. Met internet is het eigenlijk vrij simpel: online plaatsen gaat snel en gemakkelijk. Verwijderen is heel moeilijk en het duurt lang voordat informatie uit het internetgeheugen weggevlakt is.
Besluit
De online reputatie voor een persoon, bedrijf, zaak of kantoor is tegenwoordig van vitaal belang. Een goede online reputatie draagt bij aan het succes van een zaak en zorgt voor nieuwe kansen of een sterkere groei.
Bron: 2trees.be