IFTTT, hulpmiddel voor webcare of sales op social media
IFTTT is een dienst waarmee automatisch taken kunnen worden gestart op basis van getriggerde gebeurtenissen op je sociale netwerk: If This Than That. De dienst is nog in bèta fase en daarmee gratis. De online software lijkt vooral erg handig voor webcare teams van bedrijven en organisaties.
Met een geautomatiseerde tool als deze kunnen sneller de juiste triggers worden gestart om zo het team te helpen de juiste acties te gaan ondernemen. Bijvoorbeeld op basis van klachten die op Facebook of Twitter over het betreffende bedrijf worden geuit. Natuurlijk blijft het mensenwerk om een klacht juist af te handelen, maar kan een stukje automatiseren wel helpen om de eerste lijntjes uit te zetten.
Wat kan er met IFTTT?
IFTTT kan op basis van je social media profiel volgens het als dit dan dat principe helpen zoeken en actie ondernemen, aan de hand van de volgende functies:
-
Taken: als er DIT gebeurt, doe dan DAT
-
Triggers: het DIT gedeelte van de taak is de trigger
-
Acties: het DAT gedeelte van de taak is de actie
-
Kanalen: bovengenoemde taken worden ingesteld op specieke kanalen. Kanalen waar de triggers en de acties vandaan komen zijn bijvoorbeeld Twitter, Facebook, Instagram, e-mail, een telefoongesprek of zelfs het weer.
Deze taken kunnen afzonderlijk aan- en uitgezet worden en draaien (indien ingeschakeld) elke 15 minuten. Eerder gedefinieerde taken kunnen als 'recept' gedeeld worden met vrienden. Wie weet ontstaat er in de toekomst een levendige uitwisseling van handige en veelvoorkomende 'recepten'?
Hoe gebruikersvriendelijk is IFTTT?
Door de steeds grotere (in)vloed van klachten en opmerkingen van consumenten op bedrijven via de sociale kanalen heeft een webcare team zijn handen vol aan het monitoren en reageren. IFTTT kan deze webcare teams helpen bepaalde routinetaken snel en geautomatiseerd op te pakken. Denk maar eens aan de eerst 'hengeltjes' die worden uitgeworpen na het signaleren van een klacht: "We hebben je klacht opgemerkt. Waar kunnen we je mee helpen?" Een reactie hierop kan vervolgens door het webcare team zelf verder worden opgepikt en afgehandeld.
In dit opzicht is een tool als IFTTT erg gebruiksvriendelijk omdat het zelf 'op de achtergrond' continue voor het bedrijf aan het zoeken is. Het systeem moet natuurlijk wel juist ingericht worden, dus voorzien van de juiste taken en acties. Het lijkt even tijd te kosten, maar door met het systeem te werken kan er continue geëvalueerd en bijgeschaafd worden voordat tot de juiste taken te komen. Aan de interface zal het niet liggen, een simpele workflow volgt deze stappen: als dit, dan doe dat.
Natuurlijk hoeft het doel niet alleen webcare te zijn, denk ook maar eens aan directe salestoepassingen: ALS op Twitter wordt gemeld: "Testmanager gezocht" DAN reply met een link naar mijn online freelance CV. Dit scheelt mij de hele dag door de activiteit om middels Tweetdeck alle Twitter kanalen door te zoeken op ' testmanager gezocht'. Erg handig, dit kan veel tijdbesparing opleveren!
Hoe veilig is deze tool voor online social media triggering?
Het systeem is zoals gezegd nog in bèta, dus werkt het nog niet via een SSL verbinding. Enige voorzichtigheid is dus nog geboden. De verwachting is dat dit bij een definitieve release vanzelfsprekend opgelost zal zijn. Verder spreekt de leverancier zich in een uitgebreide privacy statement wel uit over het veiligstellen van persoonlijke gegevens.
Is IFTTT betaalbaar?
De dienst is nog in bèta en daarmee (nog) gratis. Over toekomstige prijsmodellen is nog niets bekend.
Eindoordeel IFTTT
IF This Than That biedt bedrijven een ultiem middel om webcare of zelfs directe salesactiviteiten toe te passen. Veel eerste signalerings- en response-acties kunnen zo geautomatiseerd worden opgepakt en zelfs van ruis worden ontdaan. Natuurlijk liggen de vervolgstappen dan bij bijvoorbeeld het webcare- of het sales team, maar de eerste tijdswinst is dan al gehaald. Dit is een interessante tool om mee te experimenteren. Uiteraard kan het niet alleen voor het bedrijfsleven interessant zijn, maar ook voor consumenten. Let wel op dat het nog in bèta fase is en het qua beveiliging mogelijk nog niet helemaal is zoals het zou moeten zijn.
Bron: https://www.cloudtools.nl/saas-crm/review-ifttt-hulpmiddel-voor-webcare-of-sales-op-social-media/