5 Social media management
Groeicyclus: van webcare naar Social CRM
Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/20110429_the_webcare_follow-up_community_management/
Als organisatie of merk ben je op verschillende manieren actief op het gebied van social media:
- Monitoren: het bijhouden van alle berichten over je bedrijf, merk, product of dienst en conclusies trekken uit de data die in de vorm van statistieken wordt getoond. Als er een ruime hoeveelheid data beschikbaar is, waar verbanden in kunnen worden aangebracht, komt het tegenwoordig veelgenoemde ‘Big Data‘ in beeld.
- Luisteren: bij het monitoren wordt ingestoken op de statistische waarde van data, bij ‘luisteren’ worden individuele berichten op basis van een filter (bijvoorbeeld bedrijfsnaam, productnaam, lijsten of geotags) bekeken, gelezen en zo nodig wordt er een vervolgactie gedefinieerd.
- Reageren & creëren: naast luisteren is reageren een logische vervolgstap. Ook creëer je als bedrijf veel op social media: status updates, foto’s, video’s en polls, om maar eens wat te noemen. Creëren wordt vaak ‘publiceren’ genoemd, wat ik een redelijke plastische term vindt: ik geef de voorkeur aan creëren.
- Managen: social media raakt alle afdelingen van een organisatie. Het is daarom noodzakelijk om vragen, ideeën en klachten die via sociale kanalen binnenkomen, naar de juiste persoon of afdeling worden geleid. En dat er een reactie wordt gegeven. Dat vereist intern management. Een reactie op een medium als Twitter mag natuurlijk geen dagen of weken duren.
Bron: https://blogs.adobe.com/digitalmarketing/analytics/social-media-monitoring-vs-measurement