Taak 2: nieuw relatiemanagement, SCRM
Case
Analyse van een bedrijf/organisatie (naar eigen keuze) in relatie tot nieuw RM, SCRM.
Vraagstelling
Voor de analyse van je bedrijf/organisatie werk je het volgende uit:
A. Social media audit
- Welke online communities heeft je bedrijf/organisatie reeds opgebouwd. Maak een overzicht.
(inspireer je op de AVEVE-case, schermafdrukken bestaande communities, 6 Van SM naar SCRM) - Maak een SWOT-analyse van de social media aanpak van je bedrijf/organisatie.Wat zijn je voornaamste conclusies?
(inspireer je op de AVEVE-case, schema SWOT-analyse in Prezi, 6 Van SM naar SCRM) - Breng een drie à viertal concurrenten van het bedrijf/organisatie in kaart. Wanneer je de social media aanpak bekijkt van de concurrenten: wat zijn dan de do's and dont's waaruit jouw bedrijf of organisatie kan leren?
(inspireer je op de AVEVE-case, schema do's and dont's in Prezi, 6 Van SM naar SCRM)
B. Doelgroepen
- Probeer een zicht te krijgen op de doelgroepen die door je organisatie/bedrijf worden bewerkt? Maak een overzicht. Zijn er doelgroepen die naar jouw gevoel vandaag ontbreken?
(inspireer je op de AVEVE-case, overzicht doelgroepen, 6 Van SM naar SCRM)
C. Doelstellingen en strategie
- Probeer - op basis van voorgaande analyse - zelf een aantal suggesties te doen in relatie tot social media doelstellingen en social media strategie (wat?, wie?, waar?). Probeer ook te motiveren waarom je bepaalde doelstellingen, strategie naar voor schuift.
(inspireer je op de AVEVE-case, overzichten social media doelstellingen & strategie, 6 Van SM naar SCRM)
Uitwerking
- In afzonderlijk Word-document of in presentatievorm (PowerPoint, Prezi).
- In het document hoef je geen identiteitsgegevens prijs (mag, maar het hoeft niet) te geven. Door het document in je e-werkstuk op te nemen en finaal de link aan de lector te bezorgen zijn alle noodzakelijke identiteitsgegevens voor je lector bekend.
Bewijsvoering
- Maak een webpagina 'Taak 2: nieuw relatiemanagement / SCRM' en plak (insluiten, embed) hier je document.
- In het geval van een Prezi-presentatie kan dit door de insluitcode te kopiëren in je webpagina.
- In het geval je werkt met een Word of PowerPoint-document kan je bijvoorbeeld een schermafdruk van je titelblad maken. Deze schermafdruk als afbeelding invoegen in je webpagina. En vervolgens je Word- of PowerPoint-bestand linken aan de afbeelding.
Begrote werklast
- naar schatting: 6 uur
(--> oefening maken + document uitwerken+ integreren in website)
Tips
- Kies een bedrijf of organisatie die je sterk interesseert. Maak er op die manier een boeiende opdracht van voor jezelf!
- Hou er rekening mee dat je lector vragen kan stellen over de uitwerking van je case n.a.v. de show-and-tell sessie midden december. (show- and-tell sessie niet van toepassing voor studenten afstandsleren)