CRM voor de verkoopafdeling
Voorbeeld van een productieve verkoopactie ondersteund door de functionaliteiten van MS Dynamics CRM 2011
Bron: MicrosoftDynamicsCRM
Welke functionaliteiten biedt MS Dynamics CRM voor de verkoopafdeling?
- beheer van leads en opportunities
- account- en contactbeheer
- rayonbeheer
- salesprognoses en analyses
- offline toegang en toegang met mobiele apparaten
- snelle toegang tot producten, prijzen en offertes
Welke voordelen biedt CRM voor de verkoopafdeling?
Alle klantgegevens op één plek
Verkoopteams zijn te veel tijd kwijt aan het verzamelen van verspreid opgeslagen klantgegevens. Met CRM-software kunnen mensen snel klantspecifieke gegevens over eerdere aankopen, gedrag, voorkeuren en gebruik, alsook demografische gegevens en contactgegevens opvragen. Door deze gegevens regelmatig bij te werken, hoeven verkoopteams niet meer vlak voor een gesprek of bijeenkomst nog snel allerlei gegevens bij elkaar te scharrelen.
Het kwalificeren van leads
Niet elke lead resulteert in verkoop. De vraag is dus: Hoe verhoog je de kans op verkoop? Met CRM-software kan je historische gegevens opvragen, zoals de waarde van eerdere aankopen of demografische indicatoren zoals inkomen of leeftijd, die aangeven welke leads 'hot' zijn en welke niet. Daardoor kan je meer aandacht besteden aan de leads die de beste kansen bieden.
Cross-selling
Bij een beter en actueel inzicht in het gedrag en de voorkeuren van klanten is de kans groter dat verkopers aan bestaande klanten opnieuw of meer producten kunnen verkopen.
Cashflowbeheer
Voor alle bedrijven, en met name voor KMO's, is het voorspellen en beheren van de cashflow één van de lastigste aspecten van de bedrijfsvoering. Bij gebruik van CRM-software krijgen bedrijven een beter beeld van de verkooppijplijn. Hoeveel leads zijn er? Welke daarvan gaan waarschijnlijk over tot koop? CRM helpt je deze vragen te beantwoorden.
Teammanagement
Je kan gemakkelijker de activiteiten van je team bijhouden. CRM-software laat je zien wie er goed presteert en wie er hulp nodig heeft. Ook het uitrekenen van bonussen wordt eenvoudiger, omdat er gedetailleerde verkooprapporten kunnen worden gegenereerd. Het belangrijkste is nog dat fouten en vertraging worden voorkomen, omdat alle teamleden over dezelfde gegevens beschikken.
Toekomstplanning
De hedendaagse CRM-systemen bieden gedetailleerde rapporten, waarbij het ook mogelijk is om bijvoorbeeld de verkoopresultaten te koppelen aan verschillende inputgegevens, zoals campagnekosten, resultaten van klantenonderzoeken of het aantal verkoopmedewerkers. Dit kan bedrijven helpen de oorzaak van zowel succesvolle als minder succesvolle activiteiten te analyseren en toekomstige verkoopactiviteiten beter te plannen.